Winkelwagen
Inschrijven nieuwsbrief

Werkboeken

<< Vorige - Volgende >>


Werkboek Stap 2
Vooruit denken


B. Friesen
Pagina's: 56
met tekeningen

Artikelcode: 978-9-077275-78-8



Werkboek Stap 2<br>Vooruit denken




Het eerste werkboek voor stap 2 is verschenen. Boris Friesen (trainer van Benjamin Bok in zijn nog jongere jaren) is de co-auteur. Met zijn hulp zullen ook de stappen 3 t/m 5 verschijnen.

Leren vooruitdenken gaat natuurlijk ten dele vanzelf. Bij het spelen van partijen en het oplossen van opgaven in een werkboek moet je 'vooruitdenken'. Dat begint in de eerste stap met een halve zet en dat loopt per stap op. De trainer kan in de les het vooruitdenken stimuleren door het stellen van vragen: "Wat komt er na het schaak op g5?" Bij het gezamenlijk nakijken van de opgaven oefenen de leerlingen deze vaardigheid spelenderwijs. In de inleiding van Stap 3 staan al vanaf de eerste druk enkele aanwijzingen in die richting.

Extra aandacht voor vooruitdenken kan heel nuttig zijn. Al begin jaren 80 van de vorige eeuw (dus voordat er ook maar sprake was van de Stappenmethode) speelde Rob Brunia 'De reis om de wereld' in zijn trainingsgroepen. Zijn leerlingen kwamen in toernooien altijd voortreffelijk voor de dag.

In zijn simpelste vorm ziet zo'n oefening er zo uit:
Paard op b1. Een leerling speelt blind een paardzet (Pb1-c3). Volgende leerling speelt een vervolgzet. Het paard mag niet twee keer op hetzelfde veld komen.

Zulke spelletjes kenden veel variaties (je mag niet op de d-lijn komen, vijandelijke stukken op het bord e.d.). Vele trainers namen sindsdien deze blindoefeningen in hun trainingen op. In stap 1 plus en 2 plus staan Routeplanners waarbij het kunnen vooruitdenken een voorwaarde is om de opgave op te kunnen lossen.

Met het uitbrengen van Vooruitdenken Stap 2 gaan we nog een stapje verder om een grotere groep trainers aan te zetten om meer aandacht aan vooruitdenken te besteden.

Bij vooruitdenken moet je de stelling in je hoofd voorstellen, ook wel visualiseren genoemd. Je moet aan meer dingen tegelijk denken. Je speelt een zet en daarna:

1. moet je de juiste stelling zien want de stelling is veranderd.
2. moet je zien dat de mogelijkheden van andere stukken ook kunnen veranderen.
3. moet je weten hoe het staat (wie staat er beter?).

Het tweede punt is op Stap 2 niveau al lastig. Al na een zet kan veel veranderen. Een stuk verdwijnt van het bord, een eigen stuk staat niet meer gedekt, een vijandelijk stuk staat aangevallen of een penning is ontstaan of verdwenen. Allemaal zaken die je in je hoofd moet meenemen. Ook het derde punt is een belangrijk facet van vooruitdenken. Het heeft weinig zin met succes een lange variant uit te rekenen, als je vervolgens niet kan beoordelen hoe het staat. Het aantal type opgaven is divers.

In het werkboek vooruidenken staan geheugensteunen en opgaven. De type opgaven zijn anders en gevarieeerder dan in de andere werkboeken. De thema's uit Stap 2 komen wel alle terug.

Het werkboek is goed in te zetten na Stap 2 plus of voor Stap 3-leerlingen die de extra- en plusboeken overslaan. Het is ook mogelijk om al tijdens stap 2 aan enkele oefeningen te ruiken. 




€ 4.60





Aantal