Handleiding stap 1
In de eerste stap worden alle spelregels van het schaken behandeld. Veel aandacht is er daarnaast voor de basisvaardigheden die nodig zijn om het spel te spelen.
In vergelijking met andere leerboeken kent de stappenmethode een unieke leerstofvolgorde. Het aanleren van mat wordt zolang mogelijk uitgesteld. Dat wekt aanvankelijk verwondering en zelfs ongeloof maar de praktijk heeft inmiddels bewezen dat deze aanpak voortreffelijk werkt. Kinderen leren echt goed schaken, zeker als hun tussentijds genoeg tijd wordt gegund om veel te spelen.
De 'eerste stap' bestaat uit een handleiding en een werkboek.
Voor kinderen van 6 tot ongeveer 9 jaar zijn er speciale werkboeken: de opstapjes.
De handleiding is een grote steun voor de lesgever (schaaktrainer, ouder), zelfs voor een ervaren onderwijzer. Kant en klare lessen, aanwijzingen voor het werken met de werkboeken, hulp geven, noem maar op. Vrijwel alles staat erin.
Inhoud:
Inleidende artikelen over:
* de schaakontwikkeling van kinderen
* organisatie (nieuw)
* motivatie (nieuw)
* het lesgeven
* de leerstofvolgorde
* vragen stellen
* hulp bieden
* de werkboeken
* spelvormen
* leiding geven
Basisdeel stap 1
Voor het werkboek stap 1 zijn er 15 lessen.
1: Bord en stukken
2: Loop van schaakstukken
3: Aanval en slaan
4: De pion
5: Verdedigen
6: Schaak + schaak opheffen
7: Mat
8: Mat
9: De rokade
10: Voordelige ruil
11: Tweevoudige aanval
12: Remise
13: Mat zetten met de dame
14: En passant slaan
15: De notatie
Opstapje
In één lang hoofdstuk is er aandacht voor het lesgeven aan jonge kinderen en het werken met de twee opstapjes. Aandacht voor:
* Wat is het verschil met de gewone eerste stap?
* Kinderen van 6-9 jaar
* Waarneming
* Plaats ten opzichte van het demonstratiebord
* Hulpmiddelen
* Werkwijze
* Taal
Vervolgens lopen we door alle 'schaaklessen' (die we gezien de aanhalingstekens niet te letterlijk moeten nemen). De lessen voor de eerste stap in het basisdeel zijn het uitgangspunt. Per les staan suggesties voor het werken met de jonge leeftijdsgroep. De lesgever moet zelf bepalen wat de beste aanpak is voor de groep of eenling aan wie hij schaken leert.
In de recentere drukken van de handleiding van stap 1 is ook aandacht voor de werkboeken stap 1 Plus en stap 1 Extra.